obertura lliure
Tots els dies de 7 a 23 hores.
És obligatori: exposar l’horari al públic amb un rètol que ha de ser visible des de l’exterior, fins i tot quan l’establiment estigui tancat.
pastisseria, rebosteria, xurreria, pa, plats preparats, premsa, flors i plantes, combustible i carburants, botigues dins d’hotel.
Consultar l’ordre INT/358/2011 de 19 de desembre de la Generalitat de Catalunya.
http://www.gencat.cat/diari/6030/11350025.htm
Disposen de normativa específica.
Poden obrir al públic els dies 22 i 23 d'abril, amb motiu de la diada de Sant Jordi, si un d'aquests dos dies o tots dos s'escauen en festiu.
Per a més informació, feu click a : Gencat.cat (Empresa i ocupació)
Els establiments han d’estar en condicions de poder atendre als consumidors i consumidores quan s’expressin en qualsevol de les llengües oficials de Catalunya.
La persona consumidora té dret a ser atesa tant en català com en castellà, i no se la pot fer canviar de llengua, si no vol.
Tota la informació de caràcter fix de l’establiment (senyalització, retolació), tant interiors (caixa, sortida, etc.) com exterior (pastisseria, forn, etc.) han de ser redactats, com a mínim, en català.
Així com tots els documents d’oferta de serveis per les persones usuàries i consumidores dels establiments (llista de preus, catàlegs, cartes dels restaurants, etc.)
Aquesta normativa no s’aplica a les marques, als noms comercials ni als rètols emparats per la legislació de la propietat industrial.
Les ordenances municipals són les que regulen les característiques i la disposició de la retolació exterior de l’establiment, dels tendals i de les marquesines (per exemple, com han d’anar integrats a la façana, com han de ser els sistemes d’il·luminació, la limitació o no de l’ús de banderoles, etc.)
En el cas de L’Hospitalet, s’ha de sol·licitar una llicència d’obrers menors per poder instal·lar aquests elements.
Els establiments han de donar la màxima informació sobre els preus dels productes i serveis, de manera que aquest pugui ser exigible pel client.
És obligatori:
Excepció: Les joieries i les pelleteries estan exemptes de mostrar el preu per raons de seguretat.
Productes a granel:
És obligatori admetre el diner en curs legal i tenir canvi.
S’ha d’admetre els mitjans de pagament que s’indiquin a l’establiment, que han de ser visibles fins i tot quan l’establiment estigui tancat.
En defecte de publicitat, el pagament sempre és al comptat.
En el cas que l’establiment comercial admeti el pagament amb targeta de crèdit o dèbit, no es poden incrementar els preus per raó de la forma o el mitjà de pagament en quantitats superiors a les despeses que l'empresari hagi de suportar de forma directa com a conseqüència de l'admissió del mitjà de pagament electrònic. És a dir, l’empresari o comerciant únicament pot repercutir al consumidor la comissió suportada per la utilització del mitjà de pagament electrònic i, en cap cas, en podrà incrementar l’import. En tot cas, caldrà informar les persones consumidores de l’import de la comissió aplicable o del seu mètode de càlcul.
Si a l’establiment comercial s'accepten targetes o altres mitjans de pagament de manera habitual no se'n pot limitar l'ús en determinats períodes o condicions, com ara, per exemple, durant el període de rebaixes.
S’ha d’expedir un tiquet o una factura per qualsevol despesa que la persona consumidora efectuï.
Han de constar:
S’ha de tenir fulls oficials de reclamació/denúncia a disposició de clients i usuaris.
Excepcions:
On demanar-los?
Són aquells tipus de venda a preus més baixos dels habituals i que disposen d’una regularització específica: rebaixes, saldos i liquidacions.
Venda dels articles que habitualment s’ofereixen a l’establiment a un preu inferior al fixat abans d’aquesta venda especial.
Només es poden dur a terme en les temporades legalment autoritzades:
Durada: com a mínim una setmana i com a màxim dos mesos.
A l’etiqueta ha de constar el preu de la venda anterior al costat del preu rebaixat.
Els productes rebaixats han de mostrar de manera clara aquesta reducció i s’ha d’informar del preu normal o habitual del bé o servei i del preu reduït. Es pot substituir aquesta informació pel percentatge de reducció de preus en cada bé o servei.
Els productes que es venen tenen la mateixa garantia que durant l’any.
No es pot vendre productes no posats a la venda en condicions de preu ordinari amb anterioritat ni productes deteriorats o adquirits per ser venuts a un preu inferior a l’ordinari.
Venda d’aquells productes que han disminuït el seu valor de mercat pel seu deteriorament, desperfecte, desús o obsolescència. Són venuts a un preu inferior a l’habitual.
Es pot efectuar amb caràcter ocasional o permanent.
Durada: depèn de quan s’exhaureixin els articles.
Aquest tipus de venda es pot fer en temporada de rebaixes, sempre i quan s’ajusti als supòsits legals previstos per aquesta venda especial.
Vendes derivades dels següents casos:
La liquidació serà dels productes que es trobin en estoc en el moment de presentar la comunicació especial. Es pot dur a terme durant rebaixes sempre i quan s’ajusti a les condicions legals per aquesta venda.
S’ha de comunicar la venda a l’Oficina de Gestió Empresarial de la Generalitat de Catalunya amb una antelació mínima d’un mes.
Durada màxima: tres mesos; excepte quan sigui per cessament total de l’activitat que serà d’un any.
No es pot publicitar la venda en liquidació amb una antelació de vuit dies.
S’ha d’exhibir còpia de la comunicació presentada al Departament d’Innovació, Universitats i Empresa.
Per a més informació, Gencatcat (Empresa i Ocupació)